A táblázatainkat rengeteg esetben kell rendeznünk valamilyen szempont szerint. Vagy ABC sorrendbe nevek szerint, vagy az értékeket akarjuk növekvő sorrendben látni, vagy akár a dátumok szerint is választhatunk. De tudod-e, hogy milyen rejtett lehetőségei vannak még a rendezésnek?
Rendezés balról jobbra, avagy oszlopok sorbarendezése
Sok esetben előfordul, hogy egy adott táblázat oszlopait át szeretnénk rendezni valamilyen más szempont szerint, vagy akár csak az FKERES miatt is. Erre több lehetőségünk is van, de mi van akkor, ha szinte minden oszlopot új helyre kellene mozgatni és nem szeretnénk a Kivágás – Beillesztés kombinációval bajlódni?Ebben az esetbe a rendezés segítségünkre lehet.
A feladatban használt fájlt innen tudod letölteni.
Nézzük meg a következő táblázatot:
Itt mintha minden a feje tetejére állt volna és teljesen logikátlan lenne a sorrendje az oszlopoknak.
Ahhoz, hogy könnyebben átlássuk a célt, hogy milyen sorrendre lenne szükség, a táblázat fölé beírtam számokkal jelölve a kívánt eredményt:
Ekkor hogyan is lehet a Rendezés a segítségünkre? Lássuk:
Jelöld ki a teljes táblázatot, az első sort a számokkal is beleértve, majd kattints az Adatok menü alatt a Rendezés parancsra!
Ekkor megjelenik a jól ismert rendezés ablak, aminek szintén vannak még beállításai az Oszlop, Rendezés alapja és a Sorrend mellett is.
Kattints a Beállítások… gombra a felső sorban!
Ekkor megjelenik a Rendezés beállításai ablak, ahol lehet a rendezés irányát változtatni. A megszokott Felülről lefelé történő rendezés mellett választhatod a Balról jobbra történő rendezést is.
Nekünk éppen erre lesz szükségünk, mert az első sorban megadott számok szerint szeretném az oszlopokat sorbarendezni, ezért válasszuk ki ezt a lehetőséget és kattintsunk az OK-ra.
Ekkor kiválaszthatjuk, hogy melyik sor szerint rendezzen, mi legyen az alapja és milyen sorrendbe tegye ezeket. Mivel a számokat én az Excel 21. sorába írta be, ezért a Sor 21-et válasszuk, és a legkisebb értéktől a legnagyobbig kell rendeznünk.
Így megkapjuk a kívánt eredményt, és pár kattintással rendeztük át a teljes táblázatunk oszlopait:
Pivot tábla oszlopainak rendezése
Nem csak ilyen táblázatokban szoktunk rendezési elvet alkalmazni, hanem például PIVOT táblákat is rendezünk ugyanilyen elvek alapján.
A következő PIVOT táblának a forrása a fentebbi tábla, ahol egyszerűen Lakóhelyenként az éves átlagfizetéseket láthatjuk.
Tegyük fel, hogy a fókusz Szeged városán van, ezért a PIVOT táblát úgy szeretnénk rendezni, hogy az átlagfizetések ne évenként legyenek sorban, hanem a szegedi átlagfizetések növekvő sorrendjében. Azaz mivel a Szegeden a 2015-ös átlag a legkisebb, ezért az legyen az első oszlop, és a 2013-as az utolsó, mert az a legnagyobb.
Ezt az átrendezést megtehetjük kézzel ebben az esetben is, de az lenne a cél, hogy az adatok frissülése esetén ne kelljen újra és újra rendezgetnünk.
Ehhez kattintsunk bármelyik Szegedi fizetési adatra jobb egérgombbal, majd a Rendezésre és azon belül is a További rendezési lehetőségekre.
Itt is kiválaszthatjuk a rendezés irányát, mint a táblázatok esetében, így állítsuk is át Balról jobbra.
Az OK-ra kattintva meg is történik a sorbarendezés és megkapjuk a kívánt eredményt:
Bízom benne, hogy számodra is hasznos volt a bejegyzés! Kérlek, oszd meg másokkal is!
ISMERD MEG INGYEN AZ EXCEL KIMUTATÁS FUNKCIÓJÁT
Annyira fontos funkció az Excelben a kimutatások ismerete, hogy szeretném, ha Te is megismerhetnéd és használnád a munkád során, így most ajándékként megkapod tőlem! Hét rövid videóból Te magad is végigmehetsz a lépéseken, hogy jobban megértsd működését. Vágj bele most és használd bátran a munkádban! 🙂