Mindenkivel előfordult már, hogy az adat, amivel dolgozni szeretett volna, nem táblázatos, hanem szöveges formátumban állt csak rendelkezésére. Az ilyen esetekre általában megoldást nyújt az Excel Szövegből oszlopok funkciója. Ha már olvastad a csv és a text file beolvasásáról szóló írásunkat, ismerős lesz.
Ennek a lehetőségnek két verzióját különböztethetjük meg: „tagolt” és „fix széles”. A következőkben példán keresztül megmutatom, mikor és melyiket érdemes használni. A példában használt Excel fájlt letöltheted innen.
Szövegből oszlopok – Tagolt:
Első lépésben jelöld ki a táblázattá alakítandó szöveget. Ne felejtsd el, hogy szövegként illesztetted be az adatokat, tehát csak egy cella szélességet foglal el, így A4-től A8-ig kell kijelölnöd a tartalmat.
Ezután az „Adatok” fülön válaszd ki a „Szövegből oszlopok” menüpontot, azon belül pedig a „Tagolt” funkciót, majd szimplán kattints a „Tovább” gombra.
Mivel a szövegben az elválasztást jelölő | jel mutatja, ezért az „Egyéb” lehetőségnél jelezd, hogy ennél a jelnél szeretnéd minden sorban a tagolást végrehajtani. Ezt kétféleképp teheted meg. Az egyik lehetőség, hogy ctrl+c és ctrl+v-vel beilleszted a jelet az „Egyéb” cellába. Ez akkor lehet számodra megoldás, ha nem tudod, milyen billentyűkombinációval jelenítheted meg a kívánt jelet. A másik lehetőség, hogy az AltGr+W-t lenyomva megjelenik a
. Ezután a lenti előnézetben mutatják a függőleges vonalak, hol és milyen módon fogja elválasztani szövegünket az Excel.
Ezután nincs más dolgod, mint rákattintani a „Tovább” gombra, majd a „Befejezésre” és megjelenik a várt eredmény.
Szövegből oszlopok – Fix széles:
A következő szövegben a családtagjaink születési dátuma és keresztneve szerepel felsorolás szerint. Egy-egy személy adatai egy-egy cellát foglalnak el a következő szerint, A4-től A9-ig kell kijelölnöd a tartalmat.
Ezután az „Adatok” fülön válaszd ki a „Szövegből oszlopok” menüpontot, azon belül pedig a „Tagolt” funkciót, majd szimplán kattints a „Tovább” gombra, ahol a „Fix széles” lehetőséget kiválasztása után ismét a „Tovább”-ra kell kattintanod.
A következő lépésben egyszerűen behúzhatod azokra a helyekre függőleges vonalakat a nyíllal jelölt instrukciók szerint, ahol az oszlopok elválasztását szeretnéd létrehozni. Ezek után „Tovább”, majd „Befejezés” és már meg is kaptad a várt eredményt.
Az Excel lehetőséget biztosít, hogy az egyes oszlopokban szereplő adatok típusát is megadjuk és azt is ki tudod választani, hogy mely oszlopokat nem szeretnéd szerepeltetni a végső táblázatodban, de erre majd egy másik alkalommal térünk ki.
Ha úgy érzed másnak is hasznos lehet ez a funkció, oszd meg bátran ezt a bejegyzést. Ha bármi kérdésed van, tedd fel kommentben, hamarosan válaszolunk!
ISMERD MEG INGYEN AZ EXCEL KIMUTATÁS FUNKCIÓJÁT
Annyira fontos funkció az Excelben a kimutatások ismerete, hogy szeretném, ha Te is megismerhetnéd és használnád a munkád során, így most ajándékként megkapod tőlem! Hét rövid videóból Te magad is végigmehetsz a lépéseken, hogy jobban megértsd működését. Vágj bele most és használd bátran a munkádban! 🙂